A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр Полонської міської об'єднаної територіальної громади"

Роль вчителя логопеда в ІПР

Дата: 10.12.2021 11:05
Кількість переглядів: 445

Учитель-логопед – це фахівець, який займається питаннями виявлення та корекції порушень мовного розвитку і комунікації дітей з обмеженими можливостями здоров’я.

Учитель-логопед, будучи членом команди фахівців (учителя дефектолога, психолога, асистента вчителя, соціального педагога), що реалізують психолого-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивну освітньому просторі, здійснює корекційну роботу, спрямовану на подолання можливих труднощів при засвоєнні академічного компонента освітньої програми, пов’язаних з проблемами мовного розвитку та комунікативними труднощами.

Мета діяльності вчителя-логопеда в ІПР – створення умов, що сприяють виявленню і подоланню порушень мовного розвитку, а також подальшого розвитку усного та писемного мовлення, вдосконаленню комунікації учнів з особливими освітніми потребами для успішного засвоєння академічної складової освітньої програми. Для досягнення цієї мети в процесі професійної діяльності вчителя-логопеда вирішуються наступні завдання:

1. Розробка перспективного плану корекційно-логопедичної роботи (індивідуальної програми розвитку) з дітьми, що потребують логопедичної допомоги.

2. Організація корекційної роботи з надання логопедичної допомоги дитині з особливими освітніми потребами. Визначення напрямків, методів і прийомів логопедичної роботи з корекції порушень мовного розвитку.

 3. Комплектування груп для занять з урахуванням психофізичного стану учнів з особливими освітніми потребами. Проведення індивідуальних та групових занять з корекції порушень усного та писемного мовлення учнів (з використанням програмного матеріалу навчальних дисциплін гуманітарного циклу).

4. Участь в розробці адаптованих освітніх програм, методичних рекомендацій з навчання дітей з особливими освітніми потребами. Визначення різноманітних методів, форм і засобів навчання в рамках державного стандарту, що підвищують засвоєння навчального матеріалу.

5. Проведення систематичного вивчення динаміки мовного розвитку дитини з особливими освітніми потребами в процесі освоєння освітньої програми.

6. Взаємодія з фахівцями психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами і його сім’єю.

7. Розробка пропозицій щодо підвищення ефективності діагностичної, корекційної роботи. Узагальнення і поширення найбільш ефективного досвіду логопедичної роботи.

8. Забезпечення і контроль за дотриманням здоров’язбережувальних умов навчання та розвитку дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому закладі. Спільне з учителем-дефектологом, асистентом вчителя є проведення роботи щодо дотримання в класі правильного мовного режиму, щодо збагачення та систематизації словникового запасу учнів відповідно до навчальних предметів, розвитку комунікативних умінь.

9. Консультативна робота з формування психолого-педагогічної компетентності щодо питань онтогенезу дитячого мовлення, проявів варіантів дизонтогенеза; навчання батьків спеціалізованим прийомам подолання наявних розладів усного мовлення та підбір комплексів корекційно-розвиткових вправ, спрямованих на виправлення недоліків письма і читання, а також їх профілактику.

10. Консультування педагогічних працівників щодо використання спеціальних методів та прийомів надання допомоги дитині з особливими освітніми потребами, що має мовні порушення. Учитель-логопед прагне домогтися більш гнучкого та міцного засвоєння учнями знань, підвищення мотивації та інтересу до навчання, забезпечення умов для загальнокультурного й особистісного розвитку на основі формування універсальних навчальних дій.

Корекційно-педагогічна діяльність вчителя-логопеда здійснюється на підставі програми корекційної роботи, що входить в структуру основної освітньої програми загальноосвітнього закладу. Виходячи з цього, визначаються основні напрямки діяльності вчителя логопеда в рамках психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, що навчаються в інклюзивному просторі.

У зміст професійної діяльності вчителя-логопеда входить діагностична, корекційно-розвиткова, організаційно-методична, консультативно-просвітницька та профілактична робота.

Складання ІПР – це окрема складова забезпечення якісного інклюзивного навчання для дитини з ООП.

ІПР- розробляється групою фахівців (заступник директора з навчально-виховної роботи, вчителі, асистент вчителя, психолог, вчитель-логопед  та інші) із обов’язковим залученням батьків, або осіб, які їх замінюють, з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання дитини з особливими освітніми потребами.

Психолого-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами в закладі освіти з інклюзивним навчанням – це взаємоузгоджена комплексна діяльність команди фахівців та батьків дитини, спрямована на створення необхідних умов, що сприяють розвитку особистості дитини, засвоєнню нею знань, умінь і навичок, успішній адаптації, реабілітації, її самореалізації та інтеграції в соціум.

АДАПТАЦІЯ ПРИСТОСУВАННЯ СЕРЕДОВИЩА: для дітей з мовленнєвими порушеннями: Магнітофон, диктофон, метроном, дзеркала настінні та індивідуальні, комп’ютер з встановленими програмами для розвитку мовлення (наприклад «Ігри для тігри» тощо), секундомір, пісочний годинник.

АДАПТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ: ДЛЯ ДІТЕЙ З ПОРУШЕННЯМ МОВЛЕННЯ: Настінна каса букв, таблиця складів, індивідуальні каси букв та складів, звукові та складові схеми слів, мовленнєві ігри, ігри для розвитку дрібної моторики, сенсорних здібностей, ілюстративний матеріал для розвитку усного та писемного мовлення.

Вчитель-логопед працює з дітьми, які мають порушення мовлення, інтелекту, ЗПР, ОРА, комплексні порушення; за наявності мовленнєвих порушень і з дітьми, що мають проблеми зору.

Кожен напрямок діяльності вчителя-логопеда включається в єдиний процес психолого-педагогічного супроводу і в рамках інклюзивної освіти набуває особливого значення, так орієнтований не тільки на подолання мовних розладів в учнів з особливими освітніми потребами, але і на їх соціалізацію та адаптацію в середовищі однолітків з нормальним розвитком.

Вчитель-логопед при плануванні корекційно-розвиткової роботи враховує ту програму, яка обрана фахівцями команди супроводу разом із батьками для учня інклюзивного класу, з урахуванням категорії порушення, потреб і можливостей дитини. Плани роботи мають бути узгодженими між корекційними педагогами й вчителем/вчителями.

Для ефективної роботи в командах супроводу необхідно залучати фахівців ІРЦ, які проводили комплексну оцінку дитини. Фахівці можуть порадити, як краще організувати навчальний процес саме для цієї дитини і провести моніторинг досягнень учня.

Потенційні можливості та потреби дитини формуються , виходячи з висновку ІРЦ та обстеженням вчителів.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень