10 іграшок, які мають корекційний та діагностуючий ефект
1. Конструктор
- ідеальний інструмент для корекційних занять. Він допомагає:
- розвивати тактильні відчуття,
- дрібну моторику, - довільну увагу,
- вміння працювати в команді,
- математичні уявлення.
2. Дерев’яні лабіринти
Дерев'яні лабіринти — це спіралі з нанизаними на них дрібними фігурками з дерева. Пересуваючи їх за певною траєкторією, малюк тренує координацію своїх рухів, а також вчиться зосереджувати увагу. Іграшка розвиває дрібну моторику, логічне мислення, просторове орієнтування, зорове сприймання.
3. Мозаїка
Мозаїка сприяє розвитку уяви, образного мислення, логічного мислення, фантазії та творчих здібностей, цілісного сприйняття світу, дрібної моторики, концентрації уваги і посидючості. Вона не тільки сприяє поліпшенню дрібної моторики пальців, але і стимулює мозкову діяльність і мовну активність. Малюк вчиться логічного мислення, постановки та вирішення конкретних завдань.
Вважається, що мозаїка найефективніша для дітей з трирічного віку. Однак зараз пропонується велика кількість різновидів мозаїки для малюків від одного року.
При виборі мозаїки для малюка у віці один-два роки потрібно приділити увагу наступним критеріям
- деталі повинні бути якомога більшими;
- якість матеріалу має дозволяти використовувати його для маленьких
дітей; великий вибір кольорів;
- легкість з'єднання деталей;
- ближче до дворічного віку потрібно звернути увагу на логічну мозаїку і на
мозаїку з ніжками.
Особливості мозаїки для малюків від трьох до п'яти років.
У цьому віці дрібна моторика дитячих рук вже достатньо розвинена, тому можна вибирати більш складні іграшки.
Важливо враховувати наступне:
- розмір деталей може бути зменшений;
- потрібно грати з зображенням і сюжетом;
- треба збільшувати число деталей в наборі мозаїки;
- слід звернути увагу на мозаїку[1]наклейки і магнітну мозаїку.
4. Мотрійка
Граючись із мотрійкою, дитина розширює свої знання про властивості й ознаки предметів.
Маля знайомить із поняттям розміру, висоти, товщини, а також здобуває заочні математичні знання. Вибудуваний з мотрійок ряд, це ототожнення математичного ряду від більшого до меншого та навпаки. У процесі гри в маляти формується зорове сприйняття, вигострюється взаємодія руки й ока, що сприяє не тільки розвитку просторового й логічного мислення, але й розвитку окоміру.
Із чого почати гру?
1. Покажіть дитині мотрійку, розгляньте її гарненько разом, попросіть дитину показати, де в мотрійки вічка, носик, ротик. Нехай маля візьме її в ручки та відчує її розмір, вимовте: «Це мотрійка».
2. Покажіть дитині, як відкривається й закривається мотрійка, нехай вона спробує самостійно.
Дії необхідно супроводжувати мовою, але робити це потрібно поетапно: спочатку мова -потім дія.
3. Поставте поруч більшу й маленьку мотрійку, дайте маляті в руки більшу мотрійку й вимовте :
«Сама більша» теж саме робимо з маленькою мотрійкою. Дитина буде почувати це на рівні відчуттів, адже їй доводиться втримувати більшу мотрійку двома ручками, у той час як маленька фігурка легко поміститься в долоньці.
4. Поставте перед малям мотрійки, відкрийте більшу мотрійку, і покажіть, як можна сховати в неї іншу мотрійку, потім нехай дитина спробує це зробити самостійно. Нехай маля поексперементує, граючи з мотрійками, він буде одержувати інформацію про величину.
5. Дитині цікаво буде довідатися, у чому ж секрет мотрійки, як трохи різних по розміру фігурок чарівним образом опиняються в одній. Для цього необхідно навчиться вибудовувати ряд.
Виставляємо по зростанню всі мотрійки.
5. М’яч
Є одним із важливих атрибутів не тільки під час занять фізкультурою, але і під час корекційних занять.
Для занять з дітьми з ООП краще використовувати не м’які м’ячі, а ті, які мають масажний ефект. Наприклад, м’ячики суджок, за допомогою яких ми активізуємо біологічно активні точки та розвиваємо дрібну моторику. Також можна використовувати звичайні м’ячі під час ігор, наприклад, “Їстівне-неїстівне”,
“Підкинь скільки я скажу” (на розвиток математичних уявлень), “Назви одним словом”, “Скажи навпаки”, “Коти мені” (для розвитку орієнтування та окоміру).
6. Фігурки тварин.
За допомогою них:
- розігрують сюжети; - розвивають логіку та окомір (порівняти фігури, розставити від найбільшої до найменшої і навпаки, від найвищої до найнижчої і навпаки);
- розвивають мовлення (звуконаслідування тварин); - розвиток уваги, пам’яті (ігри “Хто сховався”, “Що змінилось”);
- розвиток математичних уявлень (для найменших дітей - лічба, для старших можна створювати задачі:
- розвиток процесів класифікації (дикі-домашні тварини; тварини-птахи; дорослі тварини-їх дитинчата).
7. Шнурівки
Застосування шнурівок сприяє:
- розвитку дрібної моторику та координації:
- розвитку рухів пальців, точності окоміру, мислення, мовлення, концентрації уваги;
- навчанню здійснення послідовних дій;
- розпізнанню геометричних форм, кольорів. Підходять для занять з дітьми від одного року.
8. Пазли
Розвивають:
- дрібну моторику та координацію рухів;
- образне та логічне мислення; - просторове та зорове сприймання;
- вміння складати ціле з частин (розуміти цілісність предмета);
- точність і осмисленність рухів.
9. Сортери
Розвиваюча іграшка-сортер дуже корисна для дитини. Підбираючи фігурки під отвори і виємки, дитина вивчає форми і кольори, вчиться порівнювати і аналізувати, розвиває логіку і пам'ять, спритність, дрібну моторику і координацію рухів.
Користь ігор з сортером:
- розвивають логічне мислення;
- знайомлять дитину з новими фігурами;
- формують навичку порівняння предметів;
- розвивають дрібну моторику рук і тактильні відчуття;
- покращують зір, тренують пам'ять, посидючість й уважність.
10. Настільні ігри
Викликають у дітей бажання набувати нові навички й опановувати незвідані концепції,
наприклад:
- розпізнання чисел та форм, угрупувань та опанування підрахунків;
- розрізнення літер та оволодіння навичками читання;
- візуальне сприйняття та розрізнення кольору;
- координація рухів та спритність (для більш рухливих видів ігор).
Розвивають:
- увагу, пам’ять, логіку, комунікативні навички.