Корекційні прийоми, які використовуються у роботі з дітьми з порушеннями інтелекту
Плануючи уроки, розробляючи їх конспекти, вчитель чітко визначає корекційну мету кожного уроку, обумовлюючи її дидактичними завданнями уроку, характером навчального матеріалу, типологічними та індивідуальними особливостями учнів. Щоб краще пояснити, які саме корекційні прийоми учитель повинен застосовувати на уроці, наведемо їх відповідно до офсобливостей пізнавальної діяльності учнів з інтелектуальними порушеннями.
Корекційні прийоми
Короткі характеристики особливостей пізнавальної діяльності |
Корекційні прийоми |
Сприймання |
|
|
|
мисленням |
|
Увага |
|
|
|
Уява |
|
|
|
Пам'ять |
|
|
– мінімальна кількість нових термінів, понять на одному уроці;
|
ефективність запам’ятовування знижується;
|
які активізують розумову діяльність;
|
Мислення |
|
Загальна характеристика:
Особливості аналізу та синтезу:
|
|
Особливості процесу порівняння:
Особливості процесу класифікації:
Рівень розвитку узагальнень і абстрагувань:
|
порівнювати, використовувати план, інструкцію, схеми, тощо;
завдань; |
вмінь і навичок на інші види діяльності |
предметні уроки та екскурсії для безпосереднього сприймання об’єктів і явищ;
|
Мовлення |
|
|
|
|
образним, чітким, емоційно насиченим |
Інтелектуальна працездатність |
|
діяльності |
|
Узагальнюючи наведені корекційні прийоми, зазначимо, що специфіка педагогічного процесу для учнів з порушеннями психофізичного розвитку загалом і для учнів з вадами інтелекту зокрема полягає також у використанні спеціальних засобів корекції:
- адаптація змісту освіти до пізнавальних можливостей учнів;
- наочність навчання;
- уповільненість процесу навчання;
- повторюваність у навчанні та вихованні;
- оптимізація темпу роботи та динаміки втомлюваності;
- дотримання охоронного режиму;
- позитивні емоції педагога як засіб стимулювання дітей до діяльності й спілкування;
- стимулююча функція педагогічної оцінки.
На завершення наголосимо, що окремої програми корекції при інтелектуальних порушеннях не існує; вся корекційна робота у процесі навчання проводиться на матеріалі навчальних предметів.
Джерело ( Дидактичні основи навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку . Методичний посібник)