A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр Полонської міської об'єднаної територіальної громади"

Мета роботи вчителя-логопеда ІРЦ

Дата: 01.12.2023 15:35
Кількість переглядів: 40

                                      

"Мова – не лише найважливіше знаряддя спілкування людей, а й могутній засіб набуття знань"

Головна мета роботи логопеда ‒ попередження неуспішності, обумовленої різноманітними порушеннями мовленнєвої комунікації у дітей.

Працювати над корекцією таких дефектів: правильна вимова звуків,  ритм, темп мовлення, голос, порушення письмового та усного мовлення.

 

Поради вчителям при роботі з «особливими дітьми»

1. Підготувати дітей класу до того, що поряд із ними навчатиметься учень з особливими освітніми проблемами;

2. створити в класі демократичне середовище, налагоджувати між учнями дружні стосунки, щоб особливі діти почували себе членами колективу;

3. привчати здорових дітей допомагати ( в разі потреби) опікувати особливих однолітків;

4. присікти зневажливе ставлення до дітей з обмеженими можливостями.

 Перед прийомом до класу дитини з труднощами розвитку детально ознайомитися з його анамнестичними даними:

 • поспілкуватися з батьками дитини;

• вивчити медичні довідки;

• зрозуміти, в чому полягає причина ( пологова чи післяпологова травма, хвороба в ранній період, вплив медикаментів тощо) основного захворювання та можливість вторинних наслідків.

У своїй роботі часто використовую Кінезіологію.

 Завдання кінезіології:

  • розвиток міжпівкульної взаємодії;
  • синхронізація роботи півкуль;
  • розвиток дрібної моторики;
  • розвиток здібностей;
  • розвиток пам’яті, уваги, мислення;
  • розвиток мовлення.

Складаючи комплекси кінезіологічної гімнастики, потрібно брати до уваги методи і прийоми, використовуючи їх як основу.

Кінезіологічні вправи вдосконалюють механізми адаптації дитячого організму до зовнішнього середовища, знижують захворюваність і роблять життя дитини безпечнішим завдяки таким якостям, як спритність, сила, гнучкість; готують дитину до школи, поступово привчають її витримувати навантаження, проявляти волю; здатні допомогти дитині впоратися зі стресовими ситуаціями і постояти за себе в непростому житті.

ЯК ПРОВОДИТИ ЦІКАВІ ВПРАВИ для нашого МОЗОЧКА?

Вправи проводять у будь-які режимні моменти як динамічні паузи та як частину заняття для дітей дошкільного віку. Час проведення — 3–5 хвилин, у цілому це може становити до 25–30 хвилин на день. Діти мають точно виконувати рухи і прийоми. Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом.

Для поступового ускладнення вправ використовуємо:

  • прискорення темпу виконання;
  • виконання з легко прикушеним язиком і заплющеними очима;
  • долучення рухів очей і мовлення до рухів рук;
  • долучення дихальних вправ і методу візуалізації.

Хотілося б звернути увагу ще на кілька важ- ливих моментів у проведенні кінезіологічних вправ:

  • під час занять проводити такі вправи можна тільки в тому випадку, якщо йде стандартне навчання. Творчу діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно;
  • якщо ж діти мають інтенсивне розумове навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед заняттям;
  • кінезіологічні вправи дають як негайний, так і кумулятивний, тобто накопичувальний ефект;
  • під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни. У разі більш інтенсивного навантаження — значні зміни.

У своїй корекційно-розвивальній роботі з дітьми я використовую такі кінезіологічні вправи.

                               
ВПРАВИ ДЛЯ НАЙМЕНШИХ І ПОЧАТКІВЦІВ

«Ліхтарики-зірочки»

Руки витягнуті перед собою. Одна долоню стиснута в кулак, друга — пальці розчепірені. Ритмічна зміна позицій («зірочки запалилися і згасли»).

«Кільця»

По черзі якомога швидше дитина перебирає пальці рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т. ін. Вправу виконують у прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку. У роботі зі старшими дітьми вправа «Кільця» може бути використана в ускладненому варіанті: ліва рука змикає вказівний і великий пальці, права — великий і мізинець. У такт рахунку ліва

і права руки роблять одночасні різноспрямовані рухи: ліва рука змикає великий палець по черзі з середнім, безіменним і мізинцем, а права відповідно — з безіменним, середнім і вказівним.
                                               

ВПРАВИ ДЛЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ ТА ШКОЛЯРІВ

«Кулак-ребро-долоня»

Послідовна зміна позицій на площині столу: долоня, стисла в кулак, долоня ребром на площині столу, розпрямлені долоні на площині столу.

«Лезгинка»

Ліву руку стискають у кулак, великий палець відставлений у сторону, кулак розвернутий пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкаються мізинця

лівої. Після цього одночасно змінюють положення правої та лівої рук протягом 6–8 змін позицій. Необхідно прагнути швидкості зміни положень.

                                                    

«Змійка»

Схрестити руки долонями одна до одної, зчепити пальці «в замок», вивернути руки до себе. Рухати пальцем, дотримуючи вказівок ведучого. Палець має рухатися точно і чітко. Торкатися його не можна (тільки на початку навчання, якщо не вдається виконати вправу на зоровому рівні). Послідовно у вправі повинні брати участь усі пальці обох рук. Надалі діти можуть виконувати вправу в парах.
                                               

«Вухо-ніс»

Лівою рукою беруться за кінчик носа, а правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпускають вухо і ніс, плескають у долоні, змінюють положення рук «з точністю до навпаки».

 «Велосипед»

Вправу виконують у парах. Діти стають одне навпроти одного, торкаються долонями долонь партнера. Здійснюють рухи, аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.

«Поплескали-погладили»

Вправу виконують у парах. Одну долоню кладуть на плече партнера по грі, другу — йому на голову. Необхідно одночасно гладити партнера по голові та поплескувати по плечу. Спочатку можна відпрацювати рух рук на собі, одночасно однією рукою гладити себе по голові, а другою плескати по животу.

 «Дзеркальне малювання»

Малювати на аркуші паперу одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери.

КОМПЛЕКС № 1

  1. Постукайте по столі розслабленою кистю правої, а потім лівої руки.
  2. Поверніть праву руку на ребро, зігніть пальці в кулак, випряміть, покладіть руку на долоню. Зробіть те ж саме лівою рукою.
  3. «Дзвінок». Спираючись на стіл долонями, зігніть руки в ліктях наполовину. По черзі повторіть жест «стрясаємо воду з пальців».
  4. «Будиночок». З’єднайте кінцеві фаланги випрямлених пальців рук. Пальцями правої руки з силою натисніть на пальці лівої, потім навпаки. Відпрацюйте ці рухи для кожної пари пальців окремо.
  5. Постукайте кожним пальцем правої руки по столу під рахунок «1, 1-2, 1-2-3 і т. д.».
    Зафіксуйте передпліччя правої руки на столі. Вказівним і середнім пальцями візьміть олівець зі столу, підніміть й опустіть його. Зробіть те ж лівою рукою.
  6. Розтачайте на дошці невеличкий шматочок пластиліну по черзі пальцями правої руки, потім лівої.
  7. Покрутіть олівцем спочатку між пальцями правої руки, потім лівої (між великим і вказівним; великим і середнім; середнім і безіменним; безіменним і мізинцем; потім у зворотну порядку).
  8. Зафіксуйте передпліччя на столі. Беріть пальцями правої руки сірники з коробочки на столі та складайте поруч, не рухаючи руку з місця. Потім покладіть їх назад в коробку. Зробіть те ж лівою рукою.

КОМПЛЕКС № 2

  1. Сядьте на підлогу «по-турецьки», покладіть руки на діафрагму. Піднімаючи руки вгору, зробіть вдих, опускаючи руки – видих.
  2. «Сніговик». Стоячи уявіть, що ви – щойно зліплений сніговик. Тіло повинно бути напружене, як замерзлий сніг. Прийшла весна, пригріло сонце, і сніговик почав танути. Спочатку тане і обвалюється голова, потім опускаються плечі, руки розслабляються і т. д. В кінці вправи м’яко впадіть на підлогу і лежіть, як калюжка води.
  3. Сидячи, зігніть руки в ліктях, стискайте і розтискайте кисті рук, поступово прискорюючи темп. Виконуйте, допоки кисті не стомляться. Потім розслабте руки і струсіть.
  4. Вільні рухи очей із сторони у сторону, обертання.
  5. «Міміка». Виконуйте різні мімічні рухи: надувайте щоки, висувайте язика, складайте губи в трубочку, широко відкривайте рота.
  6. Погладжування: прикладіть долоні до чола, під час видиху проведіть ними з легким натиском вниз до підборіддя. Під час вдиху проведіть руками з чола через тім’я на потилицю, з потилиці на шию.
  7. Витягніть руки перед собою, зігніть кисті вгору і вниз. Потім почніть обертати обома кистями за і проти годинникової стрілки (спочатку в один бік, потім – у різні), зведіть та розведіть пальці обох рук. Спробуйте з рухами рук одночасно широко відкривати і закривати рота.
  8. Зробіть повільні нахили голови до плечей і рухи вперед-назад. Потім виконайте кругові рухи головою в одну сторону, потім в іншу.
  9. Зробіть кругові рухи плечима вперед-назад і знизування ними.
  10. Візьміть в руки м’яч або іграшку. По команді ведучого підніміть його вгору, вправо, вліво, вниз.

КОМПЛЕКС № 3

  1. Затримка дихання. Зробіть глибокий вдих і затримайте дихання так довго, наскільки це можливо. Можна ввести елемент змагання в групі.
  2. «Дерево». Сидячи навпочіпки, сховайте голову в коліна, обхопіть коліна руками. Ви – насіннячко, яке поступово проростає і перетворюється в дерево. Повільно піднімайтеся на ноги, потім розпрямляйте тулуб, витягайте руки вгору. Напружте тіло і потягніться вгору. Подув вітер: розгойдуйте тіло, імітуючи дерево.
  3. «Всередині-зовні». Лежачи на спині закрийте очі, прислухайтеся до звуків навколо себе (шум транспорту за вікном, дихання інших тощо). Перенесіть увагу на своє тіло і прислухайтеся до нього (власне дихання, биття серця, відчуття пози тіла тощо). Переключіть увагу на зовнішні шуми та внутрішні відчуття кілька разів.
  4. Стежте очима зо контуром уявної фігури (коло, трикутник, квадрат) або цифри.
  5. Робіть рухи щелепою в різних напрямках.
  6. Зробіть самомасаж вушних раковин: затисніть мочку вуха великим і вказівним пальцями, розминайте раковину знизу вгору і назад. Потягніть вушні раковини вниз, убік і вгору.
  7. Спробуйте перекочувати горіхи або кульки спочатку в кожній долоні, а потім між пальцями.
  8. Вправа в парах: станьте один навпроти одного, доторкніться долонями долонь партнера. Здійснюйте рухи, аналогічні велосипеду.
  9. Стоячи на колінах, імітуйте потягування кішки: вдихаючи, прогинайте спину, піднімаючи голову вгору; видихаючи вигинайте спину, опускаючи голову.
  10. Стрибайте за командою ведучого вперед, назад, вправо, вліво певну кількість разів.

КОМПЛЕКС № 4

  1. Стоячи, опустіть руки, зробіть швидкий вдих, притягаючи руки до пахв долонями вгору. Потім, повільно видихаючи, опустіть руки вздовж тіла долонями вниз.
  2. «Політ». Стоячи, зробіть кілька сильних помахів руками, розводячи їх в боки. Закрийте очі, уявіть собі, що ви летите, розмахуючи крилами.
  3. Бігаючи по кімнаті, розмахуйте руками і голосно кричіть. По команді зупиніться і розслабтеся. Можна виконувати сидячи або лежачи на підлозі, розмахуючи руками і ногами.
  4. Лежачи на спині на відстані витягнутої руки перед очима хаотично рухайте якимось яскравим предметом. Спостерігайте очима за предметом, не рухаючи головою.
  5. Відпрацюйте такі рухи мови, як клацання, цокіт, присвистування. Потім виконайте послідовність: два клацання, два цокання, два присвистування і т. д.
  6. Правою рукою масажуйте ліву руку від ліктя до зап’ястя і назад. Потім від плеча до ліктя і назад. Той ж самий рух виконайте з іншою рукою.
  7. Притисніть долоню до поверхні столу. Спочатку по черзі, а потім хаотично піднімайте пальці по одному і називайте їх.
  8. Станьте на коліна і повзіть, не зачіпаючи розставлені предмети на підлозі. Поставте руки навхрест. З рухами рук поєднуйте рухи язика: спочатку язик рухається за рукою, потім в протилежний бік.
  9. Сидячи на підлозі, витягніть ноги перед собою. Здійснюйте рухи пальцями обох ніг, повільно згинаючи і випрямляючи їх спочатку разом, а потім по черзі. Додайте синхронні рухи кистями рук.
  10. «Скарб». В кімнаті ховається іграшка чи цукерка. Знайдіть її, орієнтуючись на команди ведучого, наприклад: «Зроби два кроки вперед, один направо і т. д.».

КОМПЛЕКС № 5

  1. Дихайте тільки через одну ніздрю (спочатку ліву, потім праву).
  2. «Яйце». Сядьте на підлогу, притисніть коліна до живота, обхопіть їх руками, голову сховайте між колінами. Розгойдуєтесь з одного боку в інший бік, намагаючись розслабитися.
  3. «Човник». Лягніть на спину, витягніть руки. По команді одночасно випряміть ноги, руки і голову. Тримайте позу максимально довго. Потім виконайте цю вправу, лежачи на животі.
  4. Спільні рухи очей і язика. Висунутим язиком та очима робіть спільні рухи з боку в бік, обертаючи їх по колу, по траєкторії лежачої вісімки. Спочатку відпрацьовуються односпрямовані руху, потім – різноспрямовані.
  5. Гімнастика для язика: рухи в різні боки, вигинання язика, стискання і розтискання язика, згортання в трубочку.
  6. Плесніть кілька разів у долоні, щоб пальці обох рук торкнулися. Потім виконайте удари кулаками, орієнтованими тильною поверхнею спочатку вгору, а потім вниз.
  7. Закрийте очі. Спробуйте впізнати невеликий предмет, який дадуть вам в руку (ключ, ґудзик, скріпки тощо). Іншою рукою намалюйте його на папері (промалюйте в повітрі).
  8. Лежачи на підлозі, доторкніться ліктем (кистю руки) коліна, злегка піднімаючи плечі і згинаючи ногу. Спочатку виконуйте односторонні, потім перехресні рухи.
  9. Лежачи на спині, підніміть ноги разом і пишіть ними в повітрі візерунки, цифри, букви.
  10. Вправи в парах: станьте лицем одне до одного. Один із партнерів виконує рух руками або ногами, інший повинен їх відтворювати.

Самомасаж рук є одним з видів пасивної гімнастики. 

Масаж має загальнозміцнювальну дію на м’язову систему, підвищує тонус, еластичність і скорочувальну здатність м’язів.

Працездатність стомленого м’яза під впливом масажу відновлюється швидше, ніж при повному спокої. При систематичному проведенні масажу поліпшуються функції рецепторів, посилюються рефлекторні зв’язки кори головного мозку з м’язами і судинами. Під впливом масажу в рецепторах шкіри і м’язів виникають імпульси, які, досягаючи кори головного мозку, чинять тонізувальну дію на центральну нервову систему, в результаті чого підвищується її регулювальна роль щодо всіх систем і органів.

Освітня кінезіологія рекомендується для кожного, хто бажає поліпшити якість і зміст свого життя і отримати задоволення від рухів.

Цілі кінезіологічних занять:

• Розвиток міжпівкульної спеціалізації.

• Розвиток міжпівкульної  взаємодії.

• Розвиток коміссур (міжпівкульних  зв'язків).

• Синхронізація роботи півкуль.

• Розвиток дрібної моторики.

• Розвиток здібностей.

• Розвиток пам'яті, уваги.

• Розвиток мовлення.

• Розвиток мислення.

• Усунення дислексії і дисграфії.

 

 

 

 



« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень