Сенсорний розвиток дитини за методикою М. Монтессорі
Сенсорні ігри -прості правила та поради батькам.
Італійський педагог і лікар Марія Монтессорі створила свою систему навчання дітей на початку XX століття. З часом її методи знайшли прихильників у всьому світі, в різних країнах педагоги почали створювати Монтессорі-садки, а батьки — проєктувати вдома ігрові зони за порадами педагога.
Для розвитку мислення та осмислення дій є безліч занять, які кожна мама може запропонувати своїй дитині, незалежно від матеріальних чи інших умов, так як для їх організації не потрібно особливої підготовки. Достатньо лише бажання і приділеного часу. Матеріальною базою можуть слугувати звичайні побутові речі.
Проте при заміні Монтессорі-матеріалів на схожі або зроблені своїми руками батьки часто припускаються однакових помилок. В повноцінному Монтессорі-середовищі все продумано до дрібниць. Щоб створити той чи інший матеріал Монтессорі своїми руками, пам'ятайте такі правила:
- Кожен матеріал має виконувати певну функцію в розвитку дитини.
Щоразу, зустрічаючись з новим матеріалом, поставте собі запитання: «Що саме він розвиває?» Часто функція матеріалу прописана в його описі. Опирайтеся саме на цю функцію при створенні Монтессорі-матеріалу своїми руками, а не на те, як він виглядає.
- Матеріал повинен бути добре презентованим і зрозумілим дитині.
Якщо ж ви хочете запропонувати малюкові розвиваючий матеріал, не варто намагатися зробити його смішним.
- Матеріал повинен розвивати щось одне.
Монтессорі-матеріали завжди вчать чогось одного. Іноді батьки в домашніх матеріалах порушують і це правило. На перших етапах слід підбирати такі вправи, які розвивають щось одне (колір, форма, величина і т. п.), лише потім ускладнювати (сортування за кольором та величиною, формою та кольором і т. д.)
- Матеріал має бути простим і естетичним.
Якщо немає можливості придбати готові Монтессорі-матеріали, кращими Монтессорі-вправами стануть участь у домашніх справах і приготуванні їжі, прогулянки та ігри в пісочниці, малювання на підносі з манкою і крейдою на асфальті, читання написаних від руки слів замість складних книжок.
- У кожного матеріалу має бути своє місце.
Не слід класти всі матеріали в одну коробку, а також і не варто розставляти їх на низьких полицях.
Ці прості правила допоможуть вам створювати матеріали та організовувати розвивальне середовище, які дійсно будуть розвивати малюка, а не заважати йому або відволікати його.
Сенсорні ігри для дошкільників за методикою Марії Монтессорі
1) Сортування предметів
Починайте завжди з найпростіших сортувань, поступово ускладнюючи їх. Можна для початку розділити квасолю на червону і білу або посортувати великі й маленькі камінчики на майданчику. Після освоєння простих груп вводяться складніші сортування, що включають більше предметів, розподіл за кількома ознаками (сортування колекції машинок за розмірами та кольорами, геометричних фігур, вирізаних з картону різного кольору, тощо).
2) «Галерея текстур»
Для розвитку тактильних відчуттів чудово підійдуть сенсорні картки, в основі яких може бути навіть звичайний картон. На нього потрібно наклеїти щось м’яке, жорстке, колюче, гладеньке, рельєфне, металеве і дерев’яне.
Для початку дитина може просто торкатися різних текстур, знайомлячись з ними. З часом можна ускладнювати завдання і пропонувати дитині відгадувати текстури з заплющеними (зав’язаними) оченятами.
Крім того, пропонуйте малюкові торкатися різних предметів, які його оточують, звертаючи увагу на те, які вони на дотик (гладенькі, шорсткі, пухнасті, жорсткі, колючі, м’які, холодні, тверді, теплі). Торкайтеся одягу, меблів та іграшок, кори дерев і листочків, голок ялинки, сосни. Можна ховати долоньки в борошні або крупі, ромотувати котушку ниток і клубок вовни тощо.
3) «Послухай, як звучить!»
Використовуйте всі можливості, щоб звернути увагу малюка на те чи інше звучання предмета — як шарудить листя, барабанить дощ по склу, їде ліфт, гавкає собака, працює дриль тощо.
Можна запропонувати дитині пограти з сухою квасолею, під час зачерпування і пересипання якої в керамічному або скляному посуді утворюється приємний звук. Вибирайте велику квасолю: дитина не зможе засунути її в ніс або вухо.
4) «Чарівний мішечок»
Це одна з улюблених дитячих ігор. Для неї можна пошити чи придбати кольоровий мішечок з тканини або зробити отвір у коробці, в який дитина зможе засунути руку.
Також потрібно підготувати набір невеликих предметів, добре знайомих дитині (машинка, м’ячик, іграшковий посуд, цеглинки конструктора, частини пірамідки тощо). Попросіть її заплющити очі і покладіть будь-який предмет в мішечок або коробку. Нехай вона на дотик спробує вгадати, що це. Потім поміняйтеся з нею ролями.
5) Шнурівка
Ігри з шнурками дозволяють тренувати дрібну моторику руки, гнучкість кисті та пальчиків дитини.
Шнурувати можна справжні предмети взуття чи одягу, придбати бізіборд (бізікуб), в якому буде шнурівка, або ж виготовити її самостійно, використовуючи інтернет-ресурси. Ви можете завантажити готовий шаблон, заламінувати і зробити в ньому отвори.
Можна також запропонувати дитині нанизувати на шнурок (з твердим кінчиком) звичайні або кольорові макарони з широкими отворами. Покажіть їй, як потрібно проштовхувати кінчик шнурка через отвори, і нехай вона продовжує нанизувати самостійно. В результаті можна отримати незвичайне авторське намисто або браслет.
6) «Знайди такий самий/знайди схожий»
У приміщенні або під час прогулянки шукайте предмети обраного вами кольору або розміру. Наприклад, червоні будинки, автомобілі, листя, деталі одягу, предмети меблів. Можна шукати все маленьке або велике.
Так дитину можна познайомити і з поняттям відносності: порівняно з вами автобус великий, а порівняно з будинком — маленький.
З часом, ускладнюючи завдання, шукайте предмети, які за формою нагадують геометричні фігури: будинок — схожий на прямокутник, калюжа — на овал, пісочниця — на квадрат тощо.
7) «Розпізнаємо звуки»
Для цієї гри необхідно підготувати 4-6 предметів, які видають різні звуки — сильні та слабкі. Це можуть бути металеві кришки, банка з кавою, коробка з макаронами, дерев’яні ложки і металеві тощо. Також можна підготувати кошик або коробку для розміщення обраних об’єктів.
Сядьте разом перед кошиком з предметами. Спершу можна показати дитині, що деякі предмети можна потрясти, створюючи звук, який може бути сильним або слабким (банка з кавою, коробка з макаронами).
Пізніше можна перейти до інших дій, які допоможуть удосконалювати слух і розпізнавання звуків відповідно до їхньої інтенсивності.
Ось такі незвичайні ігри допомагають розвивати сенсорні відчуття дитини і накопичувати уявлення про навколишній світ.