A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр Полонської міської об'єднаної територіальної громади"

Формування елементарних математичних уявлень у дітей з інтелектуальними порушенями дошкільного віку

Дата: 12.12.2021 18:35
Кількість переглядів: 241

Важливим завданням дошкільної корекційної педагогіки є удосконалення процесу навчання і виховання дітей з ІП , що забезпечує оптимальні умови активізації основних напрямків розвитку, більш успішну підготовку до навчання в школі та соціальної адаптації.

Розвиток дітей з ІП з перших днів життя суттєво відрізняється від розвитку нормо типових дітей . У них спостерігається знижений інтерес до оточуючого, загальна патологічна інертність, відсутність уваги до іграшок та інших предметів, досить пізно з’являються перші дії з предметами – хапання та маніпуляції, що пов’язано з розвитком сприймання.

У перед дошкільному віці діти з ІП не проявляють розуміння функціонального призначення предметів, їх дії з предметами стереотипні, нецілеспрямовані. Вони не утримують погляд на предметах, не розглядають їх. Предметна діяльність не виникає, сенсорний та практичний досвід не накопичується, що утруднює або унеможливлює засвоєння математичних уявлень у ранньому віці. Тому, на момент вступу до  дитячого закладу у дітей виявляється недорозвинення або відсутність елементарних математичних уявлень. Діти з ІП дошкільного віку , зазвичай, не володіють лічбою в межах 3-х, не розуміють сутності слів «полічи» та «скільки?», нездатні визначати на око більшу або меншу сукупність предметів, не виділяють певну кількість предметів із множини.

     У корекційно-педагогічній системі роботи з дітьми з ІП дошкільного віку  важлива роль належить формуванню елементарних математичних уявлень.

    Опанування кількісними уявленнями є ефективним засобом корекції недоліків розумового розвитку дошкільників, оскільки процеси лічби, порівняння і перетворення множин передбачають здійснення цілеспрямованих інтелектуальних дій. Саме поетапне формування елементарних математичних уявлень сприяє розвитку різних сторін сприймання та мислення, а отже, всієї пізнавальної діяльності в цілому.

     Робота з дошкільниками з ІП по формуванню елементарних математичних уявлень починається з розвитку уявлень про множину – вибір та об’єднання предметів за певною ознакою.

    На першому році навчання дітей вчать виділяти 1, 2, багато предметів з групи, розрізняти дискретні та неперервні множини за кількістю: 1, 2, багато, мало, пустий, повний.

    З другого року навчання дітей вчать порівнювати множини за кількістю: більше, менше, порівну, перетворювати множини, перелічувати предмети в межах 3-х.

     Починаючи з третього року навчання у вихованців формують найпростіші вимірювальні навички: вчать вимірювати, відміряти, порівнювати неперервні множини, користуючись умовними мірками.

На завершення перебування у спеціальному (інклюзивному) дошкільному закладі діти повинні вміти лічити в прямому й зворотному порядку, від заданого до заданого числа, перелічувати предмети в межах 7, знати цифри в межах 5, складати та розв’язувати арифметичні задачі на знаходження суми й залишку за допомогою наочного матеріалу й абстрактно в межах 5, вимірювати й порівнювати протяжні, сипучі тіла та рідини умовною міркою.

Основними завданнями занять по формуванню елементарних математичних уявлень є:

  1. Формування у дітей способів засвоєння суспільного досвіду: наслідування, дії за зразком, виконання завдань за словесною інструкцією.
  2. Сенсорний розвиток (розвиток вміння сприймати, запам’ятовувати, розрізняти, виділяти за зразком, групувати предмети за певною кількісною ознакою, абстрагуючись від інших властивостей предметів, їх функціонального призначення та розташування, відтворювати за наслідуванням, зразком, словесною інструкцією, зміни розташування предметів у просторі, перетворення множин тощо).
  3. Пізнавальний розвиток передбачає формування у дітей вміння порівнювати,  узагальнювати, встановлювати відповідність між елементами множин, причино-наслідкові відношення та залежності.
  4. Розвиток мовлення спрямований на накопичення та засвоєння необхідного словникового запасу, що позначає кількісні та якісні ознаки предметів, кількісні відношення, дії з предметами, на формування граматичної будови мовлення.
  5. Формування інтересу до занять.

 

Ігри та вправи для освоєння математичних уявлень

Кількість і рахунок

Виділення з групи однорідних предметів одного (по наслідуванню, зразком або слова), об'єднання предметів у групи.

Розвивати уміння порівнювати групи предметів за кількістю вхідних в них елементів; встановлювати їх тотожність або відмінність шляхом додатка і накладення елементів множини. Вчити рахунку предметів в межах 3-х. Знаходити в ряду з трьох предметів перший, другий і третій.

Величина

Розвивати уміння порівнювати предмети за величиною, використовуючи слова більше, менше, однакові. Розвивати у дітей уміння бачити якісні характеристики предмета, використовуючи дидактичні ігри типу В«Знайди велику ляльку, маленьку ...В» і т.п., В«Знайди такий же предмет (кубик, кулька, пірамідку тощо)В», В«Що більше? В».

Розвивати розуміння смислового значення слів: вище, нижче; довше, коротше...

Форма

Знайомити дітей з геометричними фігурами: коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал.

Вчити за допомогою моделей відрізняти плоскі геометричні фігури від об'ємних: коло і куля, квадрат і куб.

Розвивати способи зорового і дотикального обстеження форми геометричних фігур, знаходити в реальних предметах форму еталонів геометричних фігур.
Орієнтування в просторі та часі

Вчити дітей показувати частини свого тіла по словесній інструкції: В«Підніми праву рукуВ», В«тупни лівою ногою», В«Покажи праве вухо», В«Покажи ліве око» і т.п.

 Вчити дітей визначати напрямок по відношенню до себе: попереду - ззаду, праворуч - ліворуч, далеко - близько, вгорі - внизу.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень