A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Інклюзивно-ресурсний центр Полонської міської об'єднаної територіальної громади"

Дванадцять фактів про аутизм

Дата: 18.06.2021 10:02
Кількість переглядів: 156

Фото без опису

Ліза Сміт, мама семи дітей, двоє з яких мають особливі потреби. Одного разу вчителька, яка читає блог Лізи, попросила її написати «Найголовніші речі про аутизм, про які вона б хотіла сказати вчителям». Ліза відгукнулася на це прохання. Її відповідь педагогам читайте далі.
 

1. Аутизм – це величезний спектр.

Якщо вам доводилося навчати дітей з аутизмом, тоді ви маєте загальне уявлення про те, що таке аутизм. Однак, мій син буде відрізнятися від інших дітей з аутизмом. Якщо у вас є запитання про мого сина, а також про те, як аутизм впливає на його поведінку, не бійтеся запитати мене про це. Ніщо не вражає мене більше, аніж ваша готовність дізнаватися більше про мого сина та його потреби.

2. Усталений порядок та попередження про зміни – це те, що може допомогти дитині з аутизмом.

Ми знаємо, що гнучкість є важливою життєвою навичкою, яку ми маємо розвивати. Але моєму синові важко пережити сюрпризи чи несподіванки та великі зміни. Вчитель на зміну, навчальна пожежна тривога, екскурсія – усе це викликає в нього тривогу. Попередження і чіткі інструкції допоможуть йому. Візуальний розклад буде добрим допоміжним інструментом. Але для цього потрібні п’ять хвилин уваги і толерантність.

3. Дитині з аутизмом потрібен додатковий час, щоб «обробити» мову.

Говоріть простою мовою та стислими реченнями. Давайте короткі покрокові інструкції. Після того, як ви запитали щось, дозвольте моєму синові подумати над відповіддю бодай три секунди. Якщо ви повторюєте запитання, не перефразовуйте його, тому що йому доведеться знову «обробити» нову інформацію. Намагання поквапити мого сина лише сповільнить його.

4. Рецептивна мова і експресивна мова – це дві різні речі.

Мій син може розуміти набагато більше, ніж ви думаєте. Однак йому не завжди вдається висловити словами те, що він хотів би сказати. Натомість він цитує складні фрази, значення яких не обов’язково розуміє.

5. Діти з аутизмом сприймають все буквально.

Образна мова та абстрактні ідеї – незвідані таємниці для дітей з аутизмом. Тому якщо ви скажете, наприклад, «одна нога тут, друга там», то інші діти зрозуміють, що це означає рухатися швидко. Мій син, натомість, буде шукати, де розкидані ноги. Таке трапляється часто.

6. Дитина з аутизмом зациклюється на одній темі.

7. Мій син одержимий речами, які не мають для нас жодного значення. Він може довго говорити, наприклад, про героїв мультиків Діснея, і ви не зможете відволікти його. Для нього це наче замкнене коло, з якого неможливо вийти. Іноді такі нав’язливі теми пов’язані з його шкільною програмою, але найчастіше вони навпаки – відволікають його від навчання.

7. Дитина з аутизмом може потребувати допомоги в соціальній взаємодії.

Вам видаватиметься, що мого сина не цікавить спілкування з однолітками. Можливо, він і справді не буде мати до них надто великого інтересу, але він ніколи не навчиться соціальних навичок, якщо ми йому в цьому не допоможемо. З вами він є в ідеальних умовах, аби навчитися спілкуванню. Середовище – це те, що я ніколи не зможу йому дати вдома. Однак, якщо ви використовуватимете кожну нагоду, щоб навчити сина соціальних навичок, – це йому допоможе.

8. Через сенсорні порушення діти з аутизмом часто відволікаються.

Те, що для вас є зовсім непомітним, може відволікати мою дитину і перешкоджати навчанню. Текстура предметів може викликати у мого сина відразу, а запахи – спровокувати блювоту.  Будь ласка, зверніть на це увагу. Надмірна активність може перевантажити сина і спричинити кризу. Криза подібна до істерик, але це зовсім не те саме.

9. Коли діти з аутизмом збуджені, коли їм нудно або вони переживають стрес, у них виникає стереотипна повторювальна поведінка.

Мій син потребує щоденного розпорядку дня. Його поведінка виглядає дивною для однолітків. Будь ласка, підберіть інформацію про аутизм відповідну до віку дітей. Допоможіть одноліткам зрозуміти мого сина.

10. Підкріплення позитивної поведінки – допоможе, але покарання – ні.

Покарання чи загроза покарання можуть викликати тривогу в сина, а також перешкодити прогресу. Він буде працювати для нагороди, але закриється в собі, якщо боятиметься покарання.

11. Люди з аутизмом завжди говорять прямо про те, що бачать.

Мій син може підказати, що вам потрібно схуднути, поголитися, або що в тебе погано пахне з рота. Не сприймайте це надто особисто. Для праці з дітьми із аутизмом вам знадобиться добре почуття гумору.

12. Діти з аутизмом відрізняються від нас, але це не має бути перешкодою.

Іноді відмінності лякають, але знання про аутизм допоможуть вам зрозуміти мого сина. Я також можу допомогти, тому охоче відповім на всі ваші запитання.

Переклала з англійської Вікторія Ремез-Скіллінг
Джерело : Центр Емаус

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень